StudenterTing: Data, demokrati og tillid?

I Danmark er vi ifølge målinger verdensmestre i digitalisering. Samtidig betragtes vi som et af de mest demokratiske og lige samfund i verden, og vi er sågar indehavere af en verdensrekord i borgernes tillid til staten. Men hvordan bliver vi verdensmestre i digitalt demokrati?

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 16. maj 2023,  kl. 13:00 - 16:00

Lynfabrikken, Vestergade 49B, 8000 Aarhus C

SHAPE - Shaping Digital Citizenship

Dataindsamling kan på den ene side øge vores viden om f.eks. udsatte borgere og dermed bidrage til at styrke indsatser imod ulighed. På den anden side stiller den digitale udvikling os over for centrale spørgsmål om (mis)tillid og (ui)gennemsigtighed, når undersøgelser viser, at hele 25% af den danske befolkning mangler digitale kompetencer i meget høj grad.

SHAPE – Shaping Digital Citizenship inviterer studerende på tværs af studier på Aarhus Universitet til at diskutere grænserne for tillid mellem borger og stat i det digitale velfærdssamfund:

StudenterTing: Data, demokrati og tillid?

• Tirsdag d. 16. maj kl. 13.00-16.00
  • Lynfabrikken, Vestergade 49B, 8000 Aarhus C

StudenterTing giver studerende mulighed for at komme til orde og er for alle studerende på Aarhus Universitet – tilmeld dig uanset om du har en baggrund i Statskundskab, Datalogi, Antropologi eller noget helt fjerde. Det vigtigste er, at du

• Er optaget af, hvordan vi styrker det digitale demokrati
  • Har lyst til at blive klogere på emnet gennem dialog, øvelser og diskussioner sammen med medstuderende på tværs af studier

Vi vil runde eftermiddagen af med i fællesskab at formulere de vigtigste pointer fra debatten.

Udfyld tilmeldingsformularen her og beskriv kort din motivation for at deltage*.

*Vær opmærksom på, at der er et begrænset antal pladser (maks. 20 pers.).

13.00-13.05 Kaffe og velkomst
13.05-13.20 Velkomstoplæg v. Peter Danholt
13.20-14.00 Workshopøvelse #1 - Hvilke data skaber/opsamler det offentlige om os?
14.00-14.10 Pause - kaffe/kage
14.10-15.00 Workshopøvelse #2 - Hvor går grænsen for det offentliges brug af data?
15.00-15.10 Pause - kaffe/kage
15.10-15.50 Workshopøvelse #3 - Opmærksomhedspunkter til det offentlige og andre medborgere
15.50-16.00 Afrunding på workshoppen