Åben workshop om maskinlæring

SHAPE-projektet 'Digital dannelse og maskinlæring' var for nylig vært for en åben workshop om maskinlæring for interesserede borgere og besøgende på Dokk1 i Aarhus.

ml-machine.org

Maskinlæring er for mange vanskeligt at få greb om og noget, de færreste har konkret erfaring med. Til maskinlæringsworkshoppen d. 22. februar fik besøgende på Dokk1, hovedbiblioteket i Aarhus, imidlertid mulighed for at prøve kræfter med maskinlæring gennem platformen ml-machine.org, som er udviklet i samarbejde med Center for Computational Thinking and Design til at arbejde hands-on med maskinlæring i folkeskoler og gymnaiser.

Deltagere i workshoppen fik således mulighed for at bygge et maskinlæringssystem til at genkende bevægelser med en Micro:bit, og postdoc i SHAPE, Magnus Høholt Kaspersen, stod sammen med medarbejdere fra Dokk1 klar til at assistere og få en snak om, hvor og hvordan vi møder maskinlæring i hverdagen.

"Maskinlæringsworkshoppen er et forsøg på at undersøge, hvordan vi rammesætter undervisning om maskinlæring, så det passer til et mere åbent format, og vi er især interesserede i, hvordan vi skaber et 'aha'-øjeblik, der får folk til at stoppe op og blive nysgerrige på maskinlæring." - Magnus Høholt Kaspersen, postdoc i SHAPE-projektet 'Digital dannelse og maskinlæring'

Lørdag d. 25. februar gentog Dokk1 arrangementet, og her fik børnefamilier mulighed for at prøve kræfter med maskinlæringsværktøjet:

"Med os fra særligt den seneste workshop har vi fået en masse værdifuld feedback på, hvordan vi kan arbejde videre med værktøjet og skabe mere engagement, især i forhold til hvordan vi skaber en større følelse af succes, når man som deltager første gang skal forsøge at skabe et funktionelt maskinlæringssystem."

Læs mere om SHAPE-projektet 'Digital dannelse og maskinlæring'.