Mikkel Rask Pedersen er ny postdoc i SHAPE

Et varmt velkommen til Mikkel Rask Pedersen, som er ny postdoc i SHAPE-projektet 'Den digitale borger'. Her skal han arbejde videre på et igangværende projekt om dataficering af børn og unge i udsatte positioner.

Mikkel afsluttede for nylig sin erhvervs-ph.d. ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet og Red Barnet, Danmark. I sin ph.d. undersøgte han, hvordan nye digitale selvhjælpsplatforme kan være med til at forebygge overgreb på børn. Hans forskning omfattede både forebyggende aspekter for brugerne af platformene samt teknologiens udfordringer og muligheder for at informere og udfordre sociale og politiske problematikker inden for det sekundære forebyggelseområde i samfundet.

I SHAPE vil Mikkel fortsætte Michael Christensens tidligere arbejde og gennemføre undersøgelser for at fremme den teoretiske og empiriske forståelse af dataficering af børn og unge voksne i marginaliserede positioner. Projektets mål er at følge disse borgeres datastrøm, der starter, når socialarbejdere registrerer en sag. Når borgerne bliver til data, fremstår de som en digital dobbeltgænger. Når denne dobbeltgænger flyder ind og ud af forskellige sfærer og sociale eller politiske systemer, bliver nye data løbende tilføjet og akkumuleret for at afgøre fremtiden for børnene og de unge voksne. At følge denne datarejse kan forberede både samfundet og socialarbejdere til bedre at forstå konsekvenserne af en øget dataficering af borgerne.

Læs mere om projektet 'Den digitale borger'.