Aarhus Universitets segl

Mød en forsker i SHAPE: Miriam Brems

Miriam Kroman Brems, som netop har modtaget Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris, er tilknyttet SHAPE med forskningsprojektet: "YouTube som en infrastruktur til påvirkning af borgeres overbevisninger og adfærd". Læs mere om hendes forskningsbaggrund og igangværende arbejde i portrættet her.

Hvem er du, hvad er din professionelle baggrund og dit primære forskningsområde?

Jeg er ansat som forsker ved Afdeling for Medievidenskab og Journalistik. Jeg har en kandidatgrad i Analytisk Journalistik (cand.public.) fra Aarhus Universitet, og sidste år forsvarede jeg min ph.d. i Medievidenskab og Journalistik, også ved AU.

Min forskning er placeret i krydsfeltet mellem journalistikforskning, medievidenskab og politisk kommunikation, og jeg er især interesseret i, hvilke kilder til nyheder og information folk bruger til at informere sig i et digitalt medielandskab, og hvad fremvæksten og brugen af nye typer af nyhedsmedier og sociale medier betyder for demokratiet.

I min ph.d.-afhandling undersøgte jeg brugen af alternative nyhedsmedier i Danmark, dvs. online nyhedssider hvis indhold er politisk farvet og ofte kritisk over for etablerede nyhedsmedier og det politiske system. I min afhandling afdækkede jeg bl.a., hvorfor dele af befolkningen opsøger denne type nyhedsindhold, og hvordan brugen af alternative nyhedsmedier hænger sammen med tillid til nyhedsmedier og politikere, populistiske holdninger og partivalg.

I det forskningsprojekt, jeg er tilknyttet nu, beskæftiger jeg mig blandt andet med brugen af influencere på sociale medier som kilde til nyheder og politisk information, og med brugen af kontroversielle sociale medieplatforme som Telegram og Truth Social.

Hvad er din tilknytning til SHAPE, og hvad handler dit igangværende forskningsprojekt i SHAPE om?

Jeg er tilknyttet SHAPE-projektet ”YouTube som en infrastruktur til påvirkning af borgeres overbevisninger og adfærd,” der ledes af professor Anja Bechmann. I projektet arbejder vi med datadonation som metode til at indsamle viden om, hvordan danskerne bruger et socialt medie som YouTube. Ved datadonation forstås, at deltagerne i forskningsprojektet selv beder om at få udleveret de data, YouTube opbevarer om dem, og bagefter deler dem med forskningsprojektet (i pseudonymiseret form). Denne type data giver mulighed for detaljerede analyser af brugeradfærd på sociale medier, som vi pt. ikke kan få adgang til ad andre veje. Ud over at bidrage til at udvikle datadonation som metode – ved at indsamle donationsdata i stor skala blandt et tilstræbt repræsentativt udsnit af danske YouTube-brugere – er vi blandt andet interesserede i at undersøge, hvordan forskellige brugermønstre på YouTube er relateret til sociodemografiske karakteristika og faktorer som tillid til centrale samfundsinstitutioner og konspirationsmentalitet.

Som en del af projektet er jeg også involveret i at undersøge, hvad der kendetegner såkaldte ’political opinion leaders’ i et digitalt medielandskab. Begrebet refererer til borgere, som er mere interesserede i nyheder og politik end andre og derfor spiller en central rolle i at viderebringe politisk information i deres sociale netværk. Tidligere undersøgelser af politiske opinion leaders har undersøgt hvilke nyhedskilder, de selv bruger til at informere sig, men i en kontekst hvor traditionelle nyhedsmedier var dominerende. Her vil vi bidrage til forskningsfeltet ved at undersøge, hvilke kilder til information politiske opinion leaders trækker på i en digital medievirkelighed, hvor troværdig information eksisterer side om side med indhold fra partiske medier som Fox News og MSNBC, alternative nyhedsmedier, influencere, og kontroversielle sociale medier som Telegram og Truth Social. Vi undersøger også i hvilken grad politiske opinion leaders har tillid til traditionelle nyhedsmedier, sociale medier, forskning og politiske institutioner. Det er relevant for at forstå, om de – som centrale gatekeepere i deres sociale netværk – spiller en positiv eller negativ rolle for demokratiet. Denne del af projektet er baseret på en repræsentativ spørgeskemaundersøgelse i Danmark og USA, hvilket giver mulighed for at sammenligne opinion leaders’ rolle i to meget forskellige medie- og politiske systemer.

Hvilken indvirkning forventer du, at dit projekt vil have på samfundet eller dit forskningsfelt?

Jeg håber, at vi metodisk kan bidrage til udviklingen af datadonationsstudier som en vigtig, ny kilde til at opnå indsigt i, hvordan borgerne bruger sociale medier, og at vi derigennem kan bidrage til en bedre forståelse af, hvilken rolle sociale medier spiller i demokratiet. Derudover håber jeg, at projektet kan bidrage til at kvalificere både forskningsdebatter og samfundsdebatter om, hvilken rolle nye informationskilder spiller i den offentlige holdningsdannelse.