Ny konferenceserie sætter fokus på demokrati og digitalt medborgerskab

I slutningen af september var Center for Digital Citizenship (CDC) på Roskilde Universitet vært for en ny international konferenceserie ”Democrazy & Digital Citizenship”. Her mødtes forskere på tværs af discipliner og fagligheder om en fælles interesse i data, algoritmer og demokrati. Professor Peter Lauritsen og lektor Peter Danholt fra SHAPE var med - læs om deres oplevelse her.

Konferencen "Democrazy & Digital Citizenship" blev afholdt på Roskilde Universitet med Center for Digital Citizenship (CDC) som vært.
Keynote Linnet Taylor fra Tilburg Universitet gav oplæg med titlen "Beyond digital exceptionalism: integrating technology and democratic process".

Digitalisering og demokrati på dagsordenen
D. 29.-30. september fandt konferencen ”Democrazy and Digital Citizenship” sted på Roskilde Universitet med Center for Digital Citizenship (CDC) som vært. På programmet var bl.a. ph.d.-workshops, oplæg fra nationale og internationale forskere samt keynotes af professor Linnet Taylor fra Tilburg Universitet og professor Gina Neff fra Cambridge Universitet.

Blandt konferencens højdepunkter fremhæver Peter Danholt de to keynotes, men også de mange gode papers på konferencens forskellige sessioner. ”Der var eksempelvis forskere, som bidrog med digitale perspektiver fra Afrika. Mødet mellem disse problemstillinger og de ting vi diskuterer i fx Skandinavien giver en spændende og ’vild’ kontrast,” fortæller han.

”Der var en stemning af at digitalisering og dataficering er en umådelig kraft, som vi skal forsøge at tøjle snarere end bare at ’slippe løs’ – og det synes jeg er en vigtig dagsorden. Jeg mener, at forskning - også i denne sammenhæng - skal bidrage til nuancerede og grundige forståelser, som jo kan være udfordrende og svære at få hold på, men som ikke desto mindre er nødvendige,” fortæller Peter Danholt.

At data og algoritmer påvirker mange aspekter af vores liv og samfund - og herunder demokratiske processer - uddyber Peter Lauritsen: "data og algoritmer er med til at forme, hvem vi er. Som mennesker og som borgere. De introducerer nye former for ulighed, nye måder at debattere på og nye måder at forstå hinanden på. Måske kan man endda sige, at man i dag ikke kan forstå demokratiet, hvis ikke man forstår det digitale. Og derfor er det selvfølgelig også vigtigt, at vi nysgerrigt undersøger, hvordan medborgerskabet fastholdes og udvikles i en tid, der er radikalt anderledes end tidligere,” fortæller han.

”Vi har at gøre med en rivende udvikling som berører os alle og som vi deltager i på utallige mere eller mindre synlige måder. Vi har brug for at udvikle både vores individuelle og kollektive forståelser og viden om det digitales rolle i vores liv. Vi er også alle på forskellig vis ’digitalt udsatte’ i dag. Der er ikke længere nok at tale om entydige A og B hold,” siger Peter Danholt.

Samarbejde på tværs af universiteter
Næste konference i rækken afholdes i 2024 med Digital Democrazy Centre (DCC) på Syddansk Universitet som vært. Konferenceserien er et samarbejde mellem Center for Digital Citizenship (CDC) på Roskilde Universitet, Digital Democrazy Centre (DCC) på Syddansk Universitet, Copenhagen Centre for Social Data Science (SODAS) på Københavns Universitet og SHAPE - Shaping Digital Citizenship på Aarhus Universitet.

Læs mere om konferencen her.