Nyt SHAPE-samarbejde om borgerinddragelse: ’Orientering’ – Den demokratiske samtale flytter ud

Den demokratiske samtale i Danmark er udfordret, og den polariserede debat på sociale medier afholder mange – særligt unge – fra at deltage i samfundsdebatter. Det har en gruppe kandidatstuderende på AU sat sig for at ændre på med udviklingen af en ny app, der skal facilitere svære, demokratiske samtaler blandt unge borgere i Aarhus Kommune.

”Ifølge demokratianalysen 2022 udarbejdet af Dansk Ungdoms Fællesråd, mener halvdelen af de adspurgte unge, at tonen i samfundsdebatten online giver dem mindre lyst til at give deres mening til kende; hele 68% af de adspurgte mener, at samfundsdebatten online er domineret af ekstreme holdninger. Vores vision er at skabe et samtalerum, hvor man kan være nysgerrig, fordybe sig og samtale om svære politiske emner.” – Julie Laura Risager & Lukas Oliver Lindgren

Med app'en 'Orientering' tages borgerne med på en gåtur gennem Aarhus, imens de præsenteres for en række perspektiver på og spørgsmål om svære debatter relateret til emner som køn, overvågning og grøn omstilling.

”App’en faciliterer en form for demokratisk ”orienteringsløb” rundt i Aarhus. Når man går fra post til post, bliver man præsenteret for en række spørgsmål, som lægger op til samtaler om svære politiske emner og diskussioner om "for og imod" forskellige positioner inden for en given debat.” – Julie Laura Risager

Også selve byrummet spiller en vigtig rolle for det samtalerum, app'en skaber: hver enkelt post på ruten relaterer sig til det pågældende diskussionsemne eller spørgsmål, app’en præsenterer brugerne for – eksempelvis kan en post ved KØN – Gender Museum Danmark lægge op til en samtale om kønsneutralt personnummer. Ved at bruge byrummet som udgangspunkt for at åbne op for svære politiske emner håber idémagerne bag projektet at kunne gøre debatten mere nærværende og engagere særligt de unge aarhusianske borgere - også i lokalpolitiske emner.

"Ved at gå den her rute og blive præsenteret for refleksionsspørgsmål, kan vi give deltagerne en oplevelse af at komme til orde i mindre grupper. Det kan forhåbentlig skabe en større lyst til at diskutere og engagere sig i den demokratiske samtale.” – Julie Laura Risager

App'en er forsat under udvikling, og projektet, der har sit udspring i kandidattilvalget Humanistisk Innovation, fortsætter nu som en del af SHAPE, hvor Julie Laura Risager (KA-studerende i Retorik, AU) og Lukas Oliver Lindgren (KA-studerende i Filosofi, AU) de kommende måneder vil videreudvikle konceptet og afsøge muligheder for relevante samarbejdspartnere.

Ved interesse i eller spørgsmål til projektet kan Julie og Lukas kontaktes på au704289@uni.au.dk og lukas.lindgren@cc.au.dk.