Ole Sejer Iversen har haft foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg

I regi af den nationale alliance for Digital Teknologiforståelse havde Ole Sejer Iversen fra SHAPE-projektet Digital dannelse og maskinlæring d. 9. februar foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg sammen med Marie Holt Hermansen (Danske Skoleelever), Peter Pannula Toft (Kommunernes Landsforening), Jakob Aagaard Harder (Københavns Professionshøjskole), Regitze Flannov (Danmarks Lærerforening) og Henrik Nevers (Danske Gymnasier). I sit indspil til mødet argumenterede Ole Sejer Iversen for nødvendigheden af et styrket fokus på at fremme børns digitale teknologiforståelse - læs indspillet nedenfor.

Af: Ole Sejer Iversen, PI i SHAPE-projektet 'Digital dannelse og maskinlæring'

Alle børn skal have chancen for at kunne begå sig som åndsfrie demokratiske borgere i en digitaliseret verden.

Det kræver en fundamental indsigt i digitale teknologier og deres konsekvenser - positive som negative. Og, dét er en skoleopgave. Hvis vi skal have alle børn med uanset køn, postnummer og socio-økonomisk baggrund skal Digital Teknologiforståelse gøres obligatorisk for alle børn i grundskolen og i ungdomsuddannelserne.

Det er pt. et skolelotteri om det enkelte barn får tilstrækkelige kompetencer til at begå sig i det digitale. Det afhænger af den enkelte underviser, den enkelte skole og den enkelte kommune. Vi har brug for en national politisk retning så ingen børn efterlades på perronen.

Digital teknologiforståelse er, ikke at forveksle med it-understøttet undervisning, en faglighed, som giver børn og unge evne til at kunne konstruere og erkende verden med digital teknologi.

Digital teknologiforståelse giver en faglig funderet digital myndiggørelse ved at sprogliggøre digitale teknologiers konsekvenser for individ, fællesskab og samfund.

Tilsammen ruster det børn til at kunne deltage kritisk og aktivt i den digitalisering, som vi oplever i øjeblikket og det igennem en praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning, som er kernestof i teknologiforståelsesfagligheden.

I 2018 udviklede vi i Danmark en forsøgsfaglighed i grundskolen fra 1. til 9. klasse i netop digital teknologiforståelse med fire kompetenceområder. Det danske curriculum for Digital teknologiforståelse er af internationale eksperter blevet betegnet som forbilledlig og har ligefrem dannet skole for de internationale rekommandationer indenfor fagfeltet. Derfor er det beklageligt, at Danmark endnu ikke har omsat forsøgsfagligheden til en permanent investering i vores børns fremtid.

Hvis vi som nation ikke tør være ambitiøse på uddannelsesområdet, har det to konsekvenser.

Danmark bliver slået skæv og dét i en 10/90 ratio. 10 procent af børnene vil have tilstrækkelige kompetencer til at medskabe det digitaliserede samfund, som 90 procent af de børn, som aldrig fik chancen for at lære om digital teknologi må leve under. Det er svært at forbinde med en dansk skolepolitik.

Danmark vil forblive tabt bag feltet, når det gælder ambitioner for digital teknologiforståelse i uddannelser. Der ligger vi lige nu -i øvrigt sammen med Albanien. Det er sket til trods for, at vi har opfundet den viden og uddannelsesramme, som de andre lande i øjeblikket benytter. Vores børn vil således også i fremtiden skulle leve i skyggen af tvivlsomme teknologier.

-----

Ole Sejer Iversen er professor i interaktionsdesign, leder af Center for Computational Thinking & Design og PI for SHAPE-projektet Digital dannelse og maskinlæring