Seminar: Internet og sociale medier i Folketingsvalget 2022.

Center for Internetforskning på Aarhus Universitet og SHAPE præsenterer i samarbejde med ITU København deres undersøgelse af brugen af internet og sociale medier under Folketingsvalget 2022.

Mandag 24. april 2023,  kl. 13:00 - 15:00

Frokoststuen, Nygaardbygningen, 2. sal., Helsingforsgade 12, 8200 Aarhus N

For femte valg i træk har en forskergruppe gennem spørgeskemaundersøgelser undersøgt brugen af internet og sociale medier i folketingsvalgkampe. Dermed står man med en unik tidsserie af danskernes indoptagelse af nettet som en del af medielandskabet i valgkampe.

I dette seminar tager vi et første blik på resultaterne fra 2022-valget og kigger også tilbage på de foregående fire valgkampe. Desuden suppleres med kvalitative undersøgelser, blandt andet af de unge mediebrugere.

Alle er velkomne men tilmelding er nødvendig på linaa@cc.au.dk

Program:

13.00   Velkomst og introduktion v Jakob Linaa Jensen, leder af Center for Internetforskning og leder af projektet

13.10    Internettet i folketingsvalget 2022 – overblik over resultater fra Survey, Jakob Linaa Jensen og Jens Peter Frølund Thomsen (lektor Institut for Statskundskab, AU)

13.55    Unge vælgeres brug af sociale medier i valgkampe – med særligt fokus på TikTok,  Gitte Stald og Lisbeth Klastrup (lektorer, ITU København)

14.30    Internettet i valgkampe 2007-22, Jakob Linaa Jensen og Lisbeth Klastrup

14.55    Afrunding

Projektet er finansieret af AU SHAPE og ITU København