Sociotechnical Data Studies Saloon #5: Đorđe Krivokapić

Lektor ved University of Belgrade, Đorđe Krivokapić, gæster SHAPEs Sociotechnical Datastudies Saloon med et oplæg om biometrisk masseovervågning.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 7. september 2023,  kl. 10:30 - 12:00

Aarhus Universitet (5335-229)

SHAPE - Shaping Digital Citizenship, CENSUS, Arts

I samarbejde med CENSUS, Arts og den europæiske universitetsalliance Circle U. har SHAPE mulighed for at byde velkommen til lektor og forsker i biometrisk masseovervågning, Đorđe Krivokapić, som gæster seminarrækken Sociotechnical Datastudies Saloon torsdag d. 7. september.

Program:

1) Præsentation af Dorde Krivokapic (30 min.)

2) Dialog (30 min.)

3) Diskussion og Q&A (30 min.)

Bio:

Đorđe Krivokapić (Ph.d, LL.M.) lektor i ICT Law ved Faculty of Organizational Sciences på University of Belgrade. Han er medstifter af den digitale rettighedsorganisation SHARE foundation. Krivokapić forsker i krydsfeltet mellem nye teknologier og samfund, især online ytringsfrihed, privatlivets fred, digital sikkerhed og åben adgang til viden.

Abstract:

Biometrisk masseovervågning udfordrer rettigheder og frihed i gader, pladser og andre offentlige rum. Installationen af avancerede CCTV overvågningssystemer, som anvender ansigtsgenkendelse og adfærdsanalyse, udgør et vendepunkt for alle samfund. I sin præsentation vil Krivokapić give et indblik i kampen mod biometrisk masseovervågning fra et serbisk perspektiv og runde af med et fokus på en bredere europæisk kontekst og kampagner som hiljade.kamera.rs (Thousand Cameras) og Reclaim Your Face.

Mulighed for online deltagelse via Zoom: https://aarhusuniversity.zoom.us/j/64833074253