SHAPE er medarrangør af ’Toward a Minor Tech’-workshop

Som en del af dette års transmediale festival er SHAPE medarrangør af en todelt forskningsworkshop om begrebet ’skala’ i en teknologisk kontekst – om at forholde sig kritisk til begrebet ’storhed’ inden for data og teknologi og se potentialerne i en lille eller ’minor’ (eller minoritets)teknologi, der opererer på menneskelig skala. ’Toward a Minor Tech’ begyndte i januar 2023 med en tre-dages workshop i London og afsluttes ved transmediale festival i Berlin d. 2. februar.

Dette års forskningsworkshop ved den årlige transmediale festival for digital kunst og kultur i Berlin, ’Toward a Minor Tech’, er organiseret af forskere, som arbejder i krydsfeltet mellem software-studier og samtidskunst og -æstetik. Sammen med DARC (Digital Aesthetics Research Center, Aarhus Universitet) og Centre for the Study of the Networked Image, London South Bank University er SHAPE medarrangør af workshoppen, som blev afholdt i samarbejde med King’s College London.

The three characteristics of minor literature are the deterritorialization of language, the connection of the individual to a political immediacy, and the collective arrangement of utterance. Which amounts to this: that “minor” no longer characterises certain literatures, but describes the revolutionary conditions of any literature within what we call the great (or established). [1]

– Deleuze and Guattari, “Kafka: Toward a Minor Literature”

'Toward a Minor Tech' blev indledt i London med en tre-dages workshop den 18.-20. januar, og i overensstemmelse transmediale festivals fokus på "how scale sets technological conditions and expectations that cement the positions from which we perceive the world” [2] tog workshoppen i år udgangspunkt i begrebet ‘skala’ i en teknologisk kontekst.

Mere specifikt satte workshoppen spørgsmålstegn ved universelle idealer om teknologi og dens skalaproblemer – herunder big data, machine learning, kunstig intelligens, cloud computing og blockchain-minedrift set i forhold til den globale organisering af arbejdskraft, udvinding af naturressourcer, udnyttelse, energiforbrug og meget mere.

As our technological systems scale up, what is their impact on affect and emotion? Can scale bring together new material and cultural assemblages between humans and nonhumans, ecology, and technological infrastructure and systems? How do the universals of technology relate to minor practices and collective action (for instance, trans-feminist or decolonial)? [3]

Workshoppen var specifikt rettet mod ph.d.-studerende og unge forskere, som blev inviteret til at præsentere forslag og deltage i kollektive skriveeksperimenter i løbet af workshop-dagene. Endelig producerede workshop-deltagerne en trykt avis baseret på faglige diskussioner og omfattende peer-udveksling – den vil blive præsenteret ved transmediale festival den 2. februar på Akademie der Künste i Berlin. Publikationen indeholder en række korte artikler, som vil blive udvidet i det kommende nummer af APRJA, et åbent forskningstidsskrift om digital kultur, der udkommer i sommeren 2023. En digital udgave af avisen kan læses her

Et andet formål med workshoppen var at reflektere over begrebet skala og "minor tech" i regi af forskning ved at overveje forholdet mellem aktuelle tekniske forhold og bæredygtig forskningspraksis.

Transmediale er en årlig festival, der samler internationale kunstnere og forskere på tværs af discipliner samt tænkere og aktivister, der arbejder med kunst, digital kultur og socio-politisk transformation.

[1] Deleuze, Gilles, and Félix Guattari. Kafka: Toward a Minor Literature [1975], Translated by Dana Polan. University of Minnesota Press, 1986.

[2] transmediale.de/en/news/transmediale-2023

[3] Call for participation: Toward a Minor Tech