Workshop: The societal contract(s) of the university

I september afholdt SHAPE og AIAS en workshop om universitetets samfundskontrakt, hvor deltagere diskuterede universitetets rolle i samfundet, med det formål at skabe en fælles vision for universitetets rolle i både nutiden og fremtiden.

I samarbejde med AIAS afholdt SHAPE d. 25. september en workshop med temaet ‘The societal contract(s) of the university’. Udgangspunktet for workshoppen var, at universiteterne i mange lande er under reform, og at institutionens samfundsmæssige rolle er genstand for debat. Med nedskæringer bliver offentligt finansierede universiteter i stigende grad underlagt styringsregimer baseret på præstationsmålinger og markedsgørelse; ‘værdien og relevansen’ af specifikke discipliner og ‘den akademiske verden’ mere bredt, giver anledning til ophedede politiske og offentlige diskussioner; digitalisering og kunstig intelligens transformerer mange discipliner og arbejdsmarkedet for akademiske kandidater osv. Som svar på sådanne ‘eksterne faktorer’ kan universitetsforskere og -ledere indvende, at universitetet er ødelagt af neoliberalismen, at forskningsfriheden er truet, og at universitetet ideelt set bør beskyttes mod (for meget) samfundsmæssig og politisk indblanding. Men universitetet har altid eksisteret som en del af og bidraget til samfundet, og er blevet formet af det specifikke samfundsmæssige og kulturelle miljø, det er en del af.

Formålet med denne workshop var at få forskere fra forskellige discipliner til at præsentere og debattere, hvordan de fra deres lokale og specifikke position ser universitetets samfundskontrakt i dag. Tanken var at få ligheder og forskelle frem i lyset, og på den baggrund samarbejde om at skabe en fælles vision.

Deltagerne blev bedt om at forberede en kort præsentation af, hvordan de ville definere universitetets samfundskontrakt set fra deres unikke perspektiv og erfaring, og deltagerne udforskede og/eller designede derefter korte fremtidige samfundskontrakter i grupper, hvorefter kontrakterne uformelt blev delt med resten af workshoppen.

Workshoppen fokuserede således både på at udvide vores kollektive forståelse af universitetet og på at samarbejde om at formulere samfundskontrakten for universitetet af både i dag og i morgen.

Tak til alle, der deltog!