Workshops: Cybersikkerhed i curriculum
SHPAPE afholdt i samarbejde med Faculty of Arts og konsulentvirksomheden Happy42 workshops for undervisere fra BSS og Arts med fokus på cybersikkerhed. Oplæg fra erhvervslivet og diskussioner om, hvordan cybersikkerhed kan integreres i undervisningen, var centrale punkter.
I en tid, hvor Danmark står som en af Europas mest digitaliserede nationer, bliver udfordringerne inden for cybersikkerhed stadig mere komplekse og omfattende. Derfor er der nu fokus på at klæde fremtidens kandidater på til at kunne håndtere de trusler og krav, som vores stadig mere digitaliserede samfund står over for.
Det er her, SHAPE i samarbejde med Faculty of Arts og konsulentvirksomheden Happy42, har taget initiativ til workshops for undervisere fra både BSS og Arts, som netop adresserer denne udfordring.
Workshopsene blev skudt i gang af Linda Pedersen, partner i Happy42, som præsenterede en introduktion til cybersikkerhed og delte erfaringer fra et tidligere fast track-kursus om cybersikkerhed på generalistniveau. Dette kursus har vist sig at være en stor succes, både blandt deltagerne og virksomhederne, som i stigende grad efterspørger medarbejdere med disse færdigheder.
Erhvervslivets behov for generalister
Under workshopsene var erhvervslivet godt repræsenteret med oplæg fra både Bjarke Petersen fra Cyberminds og Maja Øvlisen fra Norlys, som understregede det akutte behov for studerende med cybersikkerhedskompetencer.
Bjarke fremhævede, at humanister har en vigtig rolle at spille, netop fordi deres indsigt i samfundsforhold, organisationsforståelse og kommunikation er uvurderlig i cybersikkerhedsarbejdet. Det handler ikke blot om teknik – det handler om mennesker, om kultur, om at kunne forberede sig og kommunikere effektivt under en sikkerhedskrise.
Maja delte sin egen vej ind i cybersikkerhedens verden, hvor hun brugte sin baggrund i samfundsvidenskab og psykologi og speciale om tillid til datahåndtering inden for cybersikkerhed i en lægepraksis til at bane sig vej ind i erhvervslivet. For hende handler cybersikkerhed i høj grad om at bygge bro mellem IT og ledelsen – at agere som oversætter mellem de tekniske og forretningsmæssige behov.
Hvordan integreres cybersikkerhed i pensum?
Workshopsenes deltagere diskuterede indgående, hvordan cybersikkerhed kan integreres i undervisningen. Selvom der var stor motivation og enighed om behovet, stod det klart, at næste skridt bliver at finde ud af, hvordan det konkret kan implementeres i pensum.
Derfor er der mange spørgsmål, der stadig kræver svar: Hvordan kan cybersikkerhed blive en naturlig del af undervisningen? Hvordan sikrer vi, at fremtidens kandidater er rustet til at arbejde med cybersikkerhed?
Næste step vil være at diskutere, hvordan disse spørgsmål kan besvares og omsættes til konkrete tiltag.
Tak til alle, der deltog i workshopsene!
Hvis du ønsker yderligere information om, hvordan cybersikkerhed kan integreres i undervisningen, kan du kontakte videnskabelig assistent i SHAPE, Karina Dollerup.