Sokratisk uvidenhed i arbejdet med generative AI-chatbots

I stedet for at se GAI'erne som trusler ønsker vi at udforske GAI'erne som læringsværktøjer til at forbedre digitalt medborgerskab med en ny tilgang til sokratisk uvidenhed. Ligesom de sokratiske dialoger i det antikke Grækenland fungerer ChatGTP ved at besvare spørgsmål, mange af dem relateret til viden og læring - og målet med dette projekt er at øge vores forståelse af de moralske og uddannelsesmæssige spørgsmål i ChatGPT. Læringspotentialet i at arbejde med GAI'er ville blive bygget op omkring at give de studerende sokratisk uvidenhed ved at lade dem give opgaver til GAI'en: 1. Skriv et essay om Bourdieus begreber om 'kapitaler' eller 2. Forklar, hvad der menes med "fortolkende antropologi" som eksempler. Derefter læser de essayet, og (superviseret af os som undervisere) udvikler og bruger de deres sokratiske uvidenhed. Hvad var nyt for dem i teksten? Hvad stiller de måske spørgsmålstegn ved i GAI-essayet? Hvad har ansporet deres nysgerrighed? Og så evaluerer vi deres essays baseret på 1. Deres evne til at formulere spørgsmål til GAI, 2. GAI-teksten og 3. et skriftligt essay fra de studerende, hvor de forklarer, hvordan deres sokratiske uvidenhed møder GAI-teksten. De studerendes essays handler om at reflektere over, hvad de har lært, at de ikke vidste, hvad det vil sige at vide noget, og hvordan man kan være sikker på viden (deres egen eller den, der præsenteres af GAI).

Maja Hojer Bruun

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Aarhus

Cathrine Hasse

Professor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Emdrup