Aarhus Universitets segl

Digital deltagelse for unge med handicap

Baggrund

For unge mennesker er digitale teknologier en integreret del af hverdagen. Sociale medier, gaming og andre digitale aktiviteter på tværs af enheder smelter sammen med sociale relationer og praksisser. Det gælder også for unge, som lever med forskellige former for fysiske og kognitive handicaps og funktionsnedsættelser. Et inkluderende samfund og ægte medborgerskab kan derfor ikke realiseres uden at inddrage den digitale dimension.

Forskningen peger dog på et paradoks:

1. Digitale medier åbner nye muligheder for engagement for unge med handicap.

2. Samtidig skaber de også nye barrierer og sårbarheder.

Unge med handicap bruger digitale teknologier på linje med andre unge, men der er forskelle i både adgangen til og anvendelsen af disse medier. Dette peger på en digital kløft, hvor nogle grupper af unge med handicap oplever vanskeligheder, diskrimination og ulighed i deres muligheder for digital deltagelse.

Sociale medier kan tilbyde løsninger på praktiske udfordringer og styrke unges sociale forbindelse, men samtidig oplever unge med handicap også højere forekomst af f.eks. digital mobning, økonomisk kriminalitet og problematiske og overdrevne digitale vaner. Der er stadig begrænset viden om, hvordan fordele og risici krydser hinanden på tværs af forskellige grupper af unge med handicap.

Formål

Mens "unges digitale liv" generelt er et veldokumenteret forskningsområde, mangler der stadig forskning, der specifikt fokuserer på unge med handicap. Dette gælder særligt i en dansk kontekst, hvor studier om medier og handicap er meget sparsomme.

Med dette udgangspunkt ønsker vi at styrke forskningen på området og tage de første skridt mod et tværfagligt fokus på medier og handicap ved Aarhus Universitet (AU).

Interne samarbejder på AU

Eksterne samarbejdspartnere

Publikationer

  • Johansen, S. L. (2024). ‘I just want to show that I am living a normal life’. Young people with physical disabilities on social media. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning. https://doi.org/10.18261/ntu.5.2.4 

PI's