Magnus Høholt Kaspersen er ny postdoc i SHAPE-projektet 'Digital dannelse og maskinlæring'

Magnus' projekt har til formål at udvikle praktiske kurser i digital teknologi for danske borgere med særligt fokus på kunstig intelligens og maskinlæring. Projektet skal således bidrage til at understøtte aktivt medborgerskab, kreativitet og digital dannelse i et stadig mere digitaliseret samfund.

Magnus har netop afsluttet sit ph.d.-projekt ved Institut for Datalogi på Aarhus Universitet og har i sin forskning gennemført en grundig designundersøgelse af kunstig intelligens i klasseværelser på gymnasier. I sit ph.d.-projekt undersøgte han, hvordan man kan udvikle elevernes evner til at forholde sig kritisk til AI og understøtte den nødvendige forståelse af teknologien dertil. Arbejdet var centreret omkring seks prototyper på læringsværktøjer og -aktiviteter, som er blevet implementeret på tværs af flere klasseværelser.

I SHAPE vil Magnus fortsætte sin forskning i kunstig intelligens, maskinlæring og digital dannelse, dog med særligt fokus på medborgerskab frem for uddannelse. Magnus skal arbejde sammen med Peter Dalsgaard og Ole Sejer Iversen i SHAPE-projektet ’Digital dannelse og maskinlæring’, som også har et tværfagligt samarbejde med Karl-Emil Kjær Bilstrup, postdoc ved Datalogisk Institut, og Marianne Graves Petersen, professor ved Datalogisk Institut

Med sig har Magnus bragt ml-machine.org, en platform til hands-on undervisning i maskinlæring, som giver brugerne indsigt i de bagvedliggende mekanismer i kunstig intelligens. I et samarbejde med Dokk1, hovedbiblioteket i Aarhus, og DM, fagforeningen for danske akademikere, står Magnus bag planlægningen af en række kommende kurser og aktiviteter, som skal bidrage til at udvikle borgernes digitale færdigheder inden for maskinlæring. Hans projekt har således til formål at styrke borgernes viden om og evne til at engagere sig i AI-teknologier ved at fremme forståelsen for, hvordan de fungerer samt hvilke potentialer og udfordringer, de rummer.

Onsdag d. 22. februar afholdes det første arrangement i samarbejde med Dokk1 – læs mere her.