Mød en forsker i SHAPE: Janet Rafner

Post.doc. og AIAS-SHAPE fellow, Janet Rafner, forsker i, hvordan samskabende værktøjer mellem mennesker og kunstig intelligens kan være med til at fremme offentligt engagement i kritiske samfundsspørgsmål. Læs mere om hendes forskningsbaggrund og igangværende projekter i portrættet her.

Janet Rafner, Post.doc., AIAS-SHAPE Fellow
Crea.visions
Crea.visions udstilling, Aarhus Rådhus

Hvad er din professionelle baggrund og dit primære forskningsområde?

Jeg er oprindeligt fra USA og har en bachelorgrad i fysik og studiekunst fra University of Virginia. Ud over at forske har jeg også arbejdet på et videnskabsmuseum og kurateret flere udstillinger om videnskabskommunikation. Efter at være blevet tildelt et amerikansk-dansk Fulbright-stipendium i 2015 flyttede jeg til Danmark, hvor jeg fik mulighed for at studere, hvordan komplekse fænomener kan formidles effektivt gennem visuelle medier. Derefter fortsatte jeg min uddannelse ved at tage en kandidatgrad i fysik på Københavns Universitet, hvor jeg undersøgte, hvordan citizen science-spil kan hjælpe med at løse naturvidenskabelige problemer, og efterfølgende fik jeg en ph.d. i informations- og kommunikationsteknologi fra Aarhus Universitet i 2022. Min ph.d.-forskning med titlen "Exploring Human-AI Interaction in Hybrid Intelligence and Creativity through Crowdsourcing and Games" byggede bro mellem områderne citizen science, kognitiv videnskab, kreativitet, digitale spil og interaktion mellem mennesker og kunstig intelligens.

I øjeblikket er jeg stipendiat ved AIAS - Aarhus Institute of Advanced Studies medfinansieret af SHAPE samt Junior Center Director ved Center for Hybrid Intelligence og tilknyttet Interacting Minds Center. Min primære forskning fokuserer på områder som citizen science, participatory futures, psykometrisk kreativitetsvurdering, human-AI co-creativity og hybrid intelligence.

Hvad handler dine igangværende forskningsprojekter i SHAPE om?

Mine igangværende forskningsprojekter i SHAPE er primært centreret omkring udviklingen og den samfundsmæssige anvendelse af crea.visions, et computerbaseret samskabelsesværktøj designet til at demokratisere diskursen om samfundsmæssige spørgsmål og fremtidige muligheder. Gennem dette værktøj sigter vi mod at forbedre mulighederne for en bredere offentlig inddragelse i komplekse dialoger, der ofte er forbeholdt politiske beslutningstagere og akademikere.

Projektet består af flere lag og tilgange, der samler maskinlæring, interaktion mellem mennesker og computere samt citizen science. Vi har tilpasset crea.visions-platformen til en stedsspecifik model - en specialtrænet version i Aarhus i samarbejde med Aarhus Kommune i sommeren '23. Denne lokale tilpasning udnytter nøglebegreber fra Community Citizen Science (CCS), der lægger vægt på deltagelsesdemokrati og co-design med lokalsamfundet.

Forskningen har til formål at øge forståelsen for den rolle, som samskabende teknologier mellem mennesker og kunstig intelligens spiller i den samfundsmæssige diskurs. Vi stræber efter at opbygge dialoger mellem offentligheden, beslutningstagere og forskere for i fællesskab at udforske den fremtidige samfundsmæssige indvirkning af igangværende forskningsprojekter. Projektet har specifikt til formål at visualisere og adressere  samfundsmæssige udfordringer i Danmark og forbinde disse udfordringer med igangværende forskning på Aarhus Universitet (AU).

Janet vandt i 2023 Circle U.'s interdisciplinære forskningspris ICUP for crea-visions-projektetInter Circle U. Prize 2023: Janet Rafner - Crea.Visions - YouTube

Hvilke fremtidige projekter har du i støbeskeen?

De første faser af crea.visions engagerede effektivt offentligheden, men manglede dybde i håndteringen af samfundsmæssige udfordringer på grund af begrænset inklusion af interessenter. Samarbejdet med Aarhus Kommune i Aarhus-piloten bygger imidlertid bro hertil, og med AIAS-stipendiet udvider jeg dialogen til at omfatte alle forskere på Aarhus Universitet (AU). Jeg forbereder en ny grænseflade og kommunikationsstrategi for AU-forskere på tværs af alle fakulteter for at dele de samfundsmæssige konsekvenser af deres studier gennem AI-forbedrede visualiseringer i crea.visions. Jeg vil etablere online- og onsite-fora, hvor offentligheden, politiske beslutningstagere og forskere i fællesskab kan diskutere de samfundsmæssige konsekvenser af igangværende F&U-indsatser. Den digitale platform vil indeholde AI-drevne visuals, relateret indhold og interaktive fora. De første bidrag vil komme fra mine AIAS-kolleger og danne grundlag for en mere omfattende inddragelse af AU-forskere. Crea.visions vil henvende sig til både et engelsk og et dansk publikum, men jeg planlægger også at afprøve dette initiativ i hele Europa i samarbejde med det europæiske kvanteteknologiske flagskib.

Derudover leder jeg også projekter sammen med virksomheder som Adobe og Autodesk, hvor vi undersøger, hvordan algoritmer, grænseflader og narrativer inden for hybrid intelligens påvirker kreative fagfolks accept af AI-værktøjer. Dette arbejde udføres i samarbejde med professor Jacob Sherson, direktør for Center for Hybrid Intelligence. Derudover arbejder jeg også på et projekt med lektor Fanziska Günzel-Jensen om, hvordan generative, co-creative værktøjer bruges af iværksætterstuderende.

Nylige akademiske udgivelser af Janet Rafner:

Rafner, J., Zana, B., Dalsgaard, P., Biskjaer, M. M., & Sherson, J. (2023, June). Picture This: AI-Assisted Image Generation as a Resource for Problem Construction in Creative Problem-Solving. In Proceedings of the 15th Conference on Creativity and Cognition (pp. 262-268).

Rafner, J., Zana, B., Beolet, T., Buyukguzel, S., Michel, E., Maiden, N., ... & Sherson, J. (2023). Crea. visions: A Platform for Casual Co-Creation with a Purpose Envisioning the Future through Human-AI Collaboration with Multiple Stakeholders. In Proceedings of the 2023 Conference on Computational Creativity.