Mød en forsker i SHAPE: Pablo Velasco

Lektor Pablo Velasco er Co-PI i SHAPE, hvor han er tilknyttet projektet ‘Digital aktivisme’ og forsker i græsrodsteknologiske infrastrukturer - i dette portræt kan du læse mere om Pablos forskningsbaggrund og -projekter.

En netværksgraf af et af Pablos projekter.
Et billede af en væg i Mexcio (Street art i Latinamerika).

Hvad omhandler dine nuværende projekter i SHAPE?
Jeg er en del af projektet ‘Digital aktivisme’. Et af mine projekter i SHAPE omhandler serveren CTP (https://ctp.cc.au.dk/), som jeg er i gang med at bygge i samarbejde med PI i projektet, Christian Ulrik Andersen. Serverens formål er at levere infrastruktur for forskning og kommunikation uden for eller på grænsen af big tech. Vi eksperimenter med selvopretholdende infrastrukturer, og vi er begge interesserede i at forstå infrastrukturer såvel som at bruge selvopretholdende infrastrukturer. Formålet er at dele og levere en service til andre, så der er også en fælleskabsorienteret idé bag dette projekt.

I dette tilfælde er det serveren, der leverer forskellige typer af services. Den mest anvendte i øjeblikket er vores transportable bibliotek (DARC biblioteket og ‘Semi Pad’), som vi har brugt i forskellige dele af verden, bl.a. Mexico. I øjeblikket vedligeholder jeg en server, og et eksempel på et karakteristika, som kendetegner dette bibliotek, er, at det er i stand til at understøtte fælles notetagning under et møde. Typisk vil man jo benytte en service som Google Docs eller Microsoft Word, men en del af vores kritik er, at vi ikke vil bruge corporate services. Så i stedet for at anvende dem, har vi en open-source pad, som vi kombinerer med andre ting, hvilket giver os mulighed for at dele noter uden at være afhængige af big tech-virksomheder. Mange af disse services er ikke skabt af os, men af andre aktivistiske, feministiske og fællesskabsorienterede servere (“anarchaservers”). Et eksempel kan være, at vi skal bruge en videokonference service, men i stedet for f.eks. Zoom, kan vi sætte vores lid til BigBlueButton på Konstanz’ servere, og Konstanz-serveren kan gøre det samme med vores bibiloteksservices. På den måde undgår vi at anvende big tech services.

Hvad er din professionelle baggrund, og hvad er dit primære forskningsområde?
Min akademiske baggrund er inden for filosofien. Jeg har altid været interesseret i computerbaserede metoder såvel som open-source teknologier, så jeg lavede et Ph.d.-projekt, der kombinerede det med en kritisk tilgang til teknologi. Titlen på min Ph.d.-afhandling fra 2018 er ‘Interdisciplinary Studies’, hvilket relaterer til min brug af både kvalitative og kvantitative metoder. Min Ph.d. handlede om blokchains, så jeg undersøgte, hvordan open-source teknologi bliver udviklet i forhold til organisationspraksis omkring den beslutningstagning, der bygger de tekniske objekter. Jeg har også været interesseret i kodning bag open-source teknologier. For mig var kodning interessant at undersøge, både fordi det var nyt på det tidspunkt, svært at forstå, og for mig var det meget teknisk. Så for at opsummere min baggrund; en kritisk tilgang til teknologi, og min Ph.d.-afhandling er et godt eksempel på det.

Hvilke projekter ligger i støbeskeen for den nærmeste fremtid?
Vores nuværende mål er, at vi fortsat vedligeholder og udvider vores server. For mig personligt er jeg også interesseret i at udvikle et begreb for kritik, der er situeret i specifikke regioner. F.eks. er jeg interesseret i, hvad det betyder at have en kritisk tilgang til teknologi i Latinamerika, og hvordan det er anderledes end i en europæisk kontekst. Håbet er at kunne kombinere vores nuværende forskning med udviklingen af en kritisk tilgang til teknologier gennem brug af alternative infrastrukturer, samt hvordan den praksis fungerer forskelligt uden for det europæiske kontinent. Sidste december organiserede vi en række workshops i Mexico, og jeg har for nyligt deltaget i en lignende workshop, også i Mexico. Vi har endnu ikke faste datoer for flere workshops, men vi er i gang med at ansøge om funding, så vi kan afholde flere workshops forskellige steder. Vores hovedkontakt er det nationale, autonome universitet i Mexico (National Autonomous University of Mexico), hvor vi er i kontakt med forskellige forskere, der arbejder med lignende tematikker. Det bærende tema til vores workshops i Mexico i december var, hvad AI betyder i en mexicansk kontekst. Måden vi talte om dette spørgsmål var med udgangspunkt i vores bibliotek som en transportabel infrastruktur samtidig med, at vi medbragte noget litteratur, der kritiserer vores universelle forståelse af AI-teknologier, og derfra opstod dialogen. Det var meget interessant, da vi opdagede vores meget forskellige forståelser af teknologi. I relation til situationelle praksisser eller forestillinger om teknologier opdagede vi vigtigheden i at have en lokal dialog. Det leder mig videre til vores mål om at fortsætte med at medbringe de her transportable infrastrukturer uden for Europa, f.eks. i Colombia. Vi er også i kontakt med nogle kollegaer i Sydafrika, hvor vi håber, vi kan opsætte en lignende workshop i den nærmeste fremtid.