Ny model skal styrke elevernes kritiske blik på AI i folkeskolen
SHAPE-forsker Ole Sejer Iversen og Mikkel Hjorth introducerer "Tekspejlet" – et nyt værktøj til at forstå og diskutere generativ AI i undervisningen.

Hvordan kan man tale med elever om kunstig intelligens på en måde, der både er fagligt funderet og demokratisk engagerende? Det spørgsmål undersøger SHAPE-forsker Ole Sejer Iversen og adjunkt Mikkel Hjorth i et kapitel i den nye bog AI i Skolen, hvor de præsenterer “Tekspejlet” – et første bud på en model til at analysere og diskutere digitale teknologier i folkeskolen.
“Tekspejlet” er et analytisk og didaktisk værktøj, der inviterer elever og lærere til i fællesskab at undersøge teknologier som apps, platforme og AI-modeller ud fra seks perspektiver:
- Økonomi
- Kultur
- Nytte
- Ligeværd
- Dannelse
- Demokrati
Modellen bygger på idéen om, at teknologier fungerer som spejle: Det, vi ser, afhænger af det perspektiv, vi anlægger, og af, hvor godt vi forstår teknologien. Ifølge forfatterne er "Tekspejlet" ikke en facitliste, men et udgangspunkt for vigtige samtaler om teknologi og demokrati i skolen.
Bogen henvender sig til lærere, skoleledere og andre med interesse for digital dannelse og teknologiforståelse i undervisningen.
Du kan finde bogen her.