Ny publikation: Minor Tech

Tidsskriftet APRJA er netop udkommet med en udgave om 'Minor Tech'. Udgaven indeholder en række artikler, der forholder sig kritisk til universelle idealer og skalaforhold i en teknologisk kontekst.

Denne publikation samler forskere, der beskæftiger sig med problemerne med teknologisk skala og tænker over potentialerne i "det mindre"; eller det, vi refererer til som mindre (eller minoritets-) teknologi - lille teknologi, der fungerer i menneskelig skala (mere peer-to-peer end server-klient) og stritter i sit udtryk og sin anvendelse. Som Marloes de Valk udtrykker det i Damaged Earth Catalog: "Small technology, smallnet og smolnet er forbundet med fællesskaber, der bruger alternative netværksinfrastrukturer, og som adskiller sig fra det kommercielle internet." Som sådan sætter publikationen spørgsmålstegn ved de universelle idealer for teknologi og dens problemer med skala og udvider den til at følge de tre hovedkarakteristika, der er identificeret i Deleuze og Guattaris essay (Toward a Minor Literature), nemlig deterritorialisering, politisk øjeblikkelighed og kollektiv værdi.

Publication of Vol 12 No 1 (2023): Minor Tech

Udgaven indeholder bl.a. bidrag fra forskere fra DARC (Digital Aesthetics Research Center) og SHAPE.

A Peer Reviewed Journal About... (APRJA) er et forskningstidsskrift med åben adgang, der beskæftiger sig med de stadigt skiftende tematiske rammer for digital kultur. APRJA interesserer sig især for æstetisk produktion og kunstnerisk forskning i relation til det brede felt af softwarestudier.

APRJA udgives af DARC (Digital Aesthetics Research Center), Aarhus Universitet i samarbejde med transmediale og Det Kongelige Bibliotek.