SHAPE uddeler seed funding til AU-projekter der understøtter digitalt medborgerskab

Har du brug for støtte til at forlænge eller styrke dit projekt, aktivitet eller kommende arrangement? Ønsker projektet at forstå og understøtte udviklingen af digitalt medborgerskab? Det nyoprettede forskningscenter, SHAPE – Shaping Digital Citizenship, ved Institut for Kommunikation og Kultur uddeler seed funding på op til 100.000 kr. til projekter eller aktiviteter på Aarhus Universitet, der ønsker at forstå og understøtte udviklingen af digitalt medborgerskab.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Eksempler på forskningsprojekter eller -aktiviteter der kan søge om støtte er seminarer, konferencer eller skrivegrupper, men det kan også være mere intervenerende eller aktivistiske aktiviteter, som for eksempel indeholder borgerinddragelse eller samarbejde med virksomheder. Studenterinddragende aktiviteter kan også opnå støtte.

Selvom digitalt medborgerskab forstås bredt i SHAPE, er det ikke tilstrækkeligt, at et projekt udelukkende bruger data i undersøgelsen af et givent fænomen. Uanset om et projekt er analytisk eller mere aktivistisk, skal det forholde sig nysgerrigt til koblingen mellem data/algoritmer og demokrati/medborgerskab for at opnå støtte. Projekter, der vægter tværfaglighed, eller har ansøgninger om ekstern finansiering som mål, vil blive foretrukket.

Formalia
Ph.d.-studerende eller ansatte ved Aarhus Universitet har mulighed for at indsende ansøgning på op til 100.000 kr. Ansøgninger skal indeholde kort aktivitets- eller projektbeskrivelse inkl. beskrivelse af projektets outcome samt et budget. Det samlede omfang er cirka 2 sider.

Ansøgninger indsendes til shape@cc.au.dk og behandles løbende.

Om SHAPE
SHAPE – Shaping Digital Citizenship er et forskningscenter, der skal fremme demokrati og medborgerskab i en verden præget af data og algoritmer. Målet er at generere viden på højt internationalt niveau, men også at bidrage til den offentlige debat, virksomheder og civilsamfund.

SHAPE bygger op en lang skandinavisk tradition for tværfaglig og inddragende forskning i demokrati og informationsteknologi, som siden begyndelsen af 1980’erne har stået stærkt på Aarhus Universitet. Dermed er SHAPE et stærkt fundament for skabelsen af nye erkendelser, begreber, metoder og arbejdsformer, som kan bidrage til, at data og algoritmer anvendes til at fremme demokrati og medborgerskab.

SHAPE er bevilliget af Aarhus Universitet som del af universitetets strategiske midler i 2022-2023.

Læs mere om SHAPE på www.shape.au.dk.