Digitale teknologier og kollektiv brugeradfærd

Digitale teknologier og deres algoritmer spiller en væsentlig rolle for vores demokrati og sociale sammenhængskraft. På den ene side er de rum for adfærdsoptimering, fællesskaber og meningsudveksling, men på den anden side kan de potentielt være instrument for at forstærke bias, segmentering, diskrimination og sprede misvisende eller decideret desinformation fra fx indflydelsesrige personer og koordinerede netværk. Dette projekt beskæftiger sig med at undersøge og derigennem dokumentere og synliggøre sådanne potentielle kollektive brugeradfærdsmønstre.

PI

Anja Bechmann

Professor Institut for Kommunikation og Kultur - Medievidenskab

Postdocs