Digitalisering af retten – betydningen for det praktiske juridiske arbejde

Baggrund

Dette projekt omhandler udarbejdelsen af en lærebog. Den er tænkt som en grundbog med en grundlæggende indføring i, hvad digitalisering er, og de implikationer, det har for retten og for det praktiske juridiske arbejde.

Bogens emner går på tværs af forskellige retsområder og behandler digitalisering inden for forskellige former for praktisk juridisk arbejde, for eksempel i offentlige forvaltningsmyndigheder, i advokatbranchen og ved domstolene. Herudover adresseres også mere fundamentale udfordringer ved digitalisering af retten.

Bidragyderne til bogen er førende juridiske forskere på feltet samt praktikere med særlig erfaring med de respektive former for praktisk juridisk arbejde, herunder advokater og virksomhedsjurister.

Den primære målgruppe er jurastuderende og jurister, der praktisk arbejder med digitalisering eller på retsområder, hvor der sker/er sket digitalisering. Herudover vil bogen også være relevant for andre faggrupper, som arbejder med praktisk jura i sammenhænge, hvor digitalisering indgår.

Endelig vil bogen kunne være relevant for andre, der arbejder med eller interesserer sig for retten i et samfundsmæssigt perspektiv.