Aarhus Universitets segl

Still learning? AI in educational settings – exploring a must-have or nice-to-have learning future

Kunstig intelligens i praksis på læreruddannelsen

Baggrund

Kunstig intelligens (KI) og andre nye teknologier får større betydning i det danske uddannelsessystem. Læreruddannelsen står derfor over for både nye muligheder og udfordringer. Teknologien kan styrke læringsmål og skabe et dynamisk samspil mellem undervisere og studerende, men det stiller også krav til en kritisk og ansvarlig anvendelse af teknologi i undervisningen.

Derfor er der behov for fokus på at udvikle lærernes didaktiske og teknologiske kompetencer samt deres evne til at reflektere kritisk over teknologiens rolle – alt sammen uden at gå på kompromis med dannelse, udvikling og fremme af myndigt borgerskab.

Formål 

Projektet har til formål at udvikle metoder, der styrker undervisernes didaktiske kompetencer og hjælper dem med at tilpasse undervisningen, så den implementerer de kompetencer, der er vigtige at have i et digitaliseret samfund. Det sigter desuden mod at fremme kritisk refleksion, en konstruktiv anvendelse af KI og skabe dialog om teknologiens rolle og indflydelse på lærere, elever og undervisningen.

Endelig ønsker projektet at styrke de lærendes forståelse af teknologiens muligheder og begrænsninger samt fremme en balanceret anvendelse af menneskelige og digitale ressourcer for at udvikle aktive digitale borgere.

Interne samarbejder på AU 

Eksterne samarbejdspartnere

Aktiviteter

  • Workshops på folkeskoler for elever og undervisere 

  • Workshops for KILU-projektet