Cybersikkerhed i et humanistisk perspektiv

Baggrund

Som et digitaliseret samfund står Danmark over for en stigende udfordring med cybertrusler, der rammer både borgere, private virksomheder og offentlige institutioner. Disse trusler omfatter alt fra phishing-angreb og ransomware til statsstøttede cyberangreb og cyberspionage.

I takt med denne hastige udvikling af cybertrusler er der et stigende behov for mere forskning og uddannelse inden for cyber- og informationssikkerhed. Dette gælder også inden for humaniora, hvor der mangler humanistiske perspektiver på området.

Formål

-    Hvordan kan humaniora bidrage til forskning og uddannelse indenfor cybersikkerhed?

Dette projekt er todelt. For det første søger det at afdække humanistisk forskning og dermed bidrage med humanistiske perspektiver på området. For det andet sigter det mod at styrke udviklingen og integrationen af humaniora inden for cybersikkerhed gennem interdisciplinære uddannelsesaktiviteter.

Interne samarbejder på AU

Eksterne samarbejdspartnere