AI-understøttet medborgerskab og demokrati?

Brug af AI til at teste effekten af inkluderende fortællinger på opfattelsen af medborgerskab og støtte til demokratiet

Bekymringen for demokratiets tilstand er vokset som følge af nye beviser på, at mange borgere ikke værdsætter demokratiske principper eller accepterer valgresultater. Mange mener, at kernen i disse antidemokratiske overbevisninger er en afvisning af nogle vælgere - etniske minoriteter - som mindreværdige medlemmer af nationen. Dette projekt spørger: "Kan en øget opfattelse af etniske minoriteters centrale betydning for nationen styrke borgernes engagement i demokratiske principper?"

Ifølge projektets teoretiske ramme er individer motiverede - måske i stigende grad på grund af den voksende polarisering mellem grupperne - til at ofre demokratiske principper til fordel for partipolitiske og politiske resultater, der favoriserer deres interesser. Projektet hævder, at en måde, hvorpå individer retfærdiggør at ofre disse principper, er ved at afvise stemmer og rettigheder fra oppositionelle grupper, som de opfatter som perifere, andenklasses borgere med et mindre krav på nationen. På den måde kan oplevede hierarkier af nationalt tilhørsforhold hjælpe individer med at retfærdiggøre støtte til udemokratiske tiltag.

I eksperimenter i Indien og USA undersøger projektet, om inkluderende historiske fortællinger kan ændre minoriteters opfattelse af deres plads i nationen og majoritetsmedlemmers engagement i demokratiske principper.

Nicholas Haas

AIAS-SHAPE Fellow Aarhus Institute of Advanced Studies