Sociale medier og demokratisk medborgerskab

Projektbeskrivelse
Brugen af et eksempel henviser til brugen af fortællingen om en konkret person, der er personligt berørt af problemet - for at gøre ellers komplekse sociale problemer mere forståelige og interessante. I mit projekt ved AIAS vil jeg undersøge, hvorfor nogle typer af eksempler på sociale medier er så stærke, at de kan udløse digitalt engagement og forme faktuelle opfattelser af sociale problemer og tilskrivning af regeringsansvar, mens andre typer af eksempler er uden indflydelse. Hvordan kan virkningen af misvisende, ikke-repræsentative eksempler på sociale medier mindskes? Resultaterne fra projektet øger kendskabet til a) graden af diversitet i, hvordan samfundsproblemer illustreres med eksempler på sociale medier, b) hvordan eksempler på sociale medier former demokratisk engagement på sociale medier, og c) de digitale kilder til mobilisering, faktuelle (mis)opfattelser og demokratiske ansvarstilskrivninger i masseoffentligheden.

Bio
Lene Aarøes forskningsfelt er politisk psykologi og politisk kommunikation. Hun er hovedforsker på projektet "Exemplar Democracy: Psychological Biases and the Impact of Exemplars on Factual Perceptions and Attributions of Government Responsibility", som er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond. Hun har studeret politisk psykologi og politisk kommunikation som gæsteforsker ved Stony Brook University og University of Michigan. Metodisk arbejder hun med data fra sociale medier, eksperimenter, surveydata, registerdata og biologiske data. Se også Lene Aarøes Google Scholar-profil for et yderligere overblik over hendes forskning.

Lene Aarøe

AIAS-SHAPE Fellow Aarhus Institute of Advanced Studies