Samskabelse mellem mennesker og AI

Samskabelse mellem mennesker og AI med henblik på at engagere politiske beslutningstagere, offentligheden og forskere i samfundsmæssige spørgsmål

Dette projekt har til formål at udforske brugen af samskabende værktøjer mellem mennesker og AI for at fremme et bredt offentligt engagement i kritiske samfundsmæssige og borgerlige dialoger. AI-teknologier har oplevet bemærkelsesværdige fremskridt i det seneste årti, og et bemærkelsesværdigt felt er computerbaseret kreativitet, hvor algoritmer autonomt genererer "kreative" produkter på menneskeligt niveau, såsom billedkunst, poesi og musik. Dette skæringspunkt mellem menneskelige og algoritmiske evner rejser tankevækkende filosofiske spørgsmål om grænserne mellem dem. I den virkelige verden er effekten af disse teknologier dog mest udtalt inden for computerbaseret samskabelse, hvor eksperter og amatører problemfrit styrer kraftfulde kreative algoritmer. Især området tekst-til-x (billede, video osv.) har oplevet en betydelig vækst med OpenAI's DALL-E-udgivelse i 2021 i spidsen. Disse fremskridt har fået opmærksomhed i medierne, især med hensyn til deres konsekvenser for fremtidens arbejde, men der er begrænset viden om deres potentiale for sociale goder og offentlig deltagelse i forskning.

crea.visions

I dette projekt vil et computational co-creativity tool kaldet crea.visions blive brugt som udgangspunkt og itereret i forhold til de specifikke projektmål. Crea.visions gør det muligt for den brede offentlighed at generere billeder og fortællinger relateret til aktuelle samfundsmæssige spørgsmål og fremtidige muligheder. Siden den første lancering i 2020 er crea.visions blevet testet med over 1.000 deltagere og 25.000 genererede billeder. Platformen er blevet skræddersyet til samfundsspecifik handling, og de seneste versioner giver brugerne mulighed for at geotagge problemer i en bestemt del af en by og indsende løsninger, der er forbundet med eksisterende NGO'er.  Crea.visions blev først lanceret sammen med United Nations AI for Good og ArtBreeder for at øge bevidstheden om klimaforandringer og vigtigheden af at nå FN's mål for bæredygtig udvikling. Efterfølgende versioner af crea.visions er blevet brugt i Danmark ved det det nationale klimatopmøde i efteråret 2021 og i maj 2022 i Venedig som en del af ACM's Creativity and Cognition Conference, hvor folk skabte visioner (billeder + titler og billedtekster) af mulige fremtider. Crea.visions blev også brugt i en række events i januar 2023 som en del af den internationale Learning Planet Festival; deltagerne blev bedt om at generere billeder af problemer og potentielle løsninger på problemer, der påvirker byen Paris. I foråret 2023, med støtte fra en SHAPE-pilotbevilling, blev interaktionen mellem crea.visions skræddersyet til Aarhus Kommune i Danmark, hvilket gjorde det muligt at inddrage relevante interessenter i socio-tekniske forandringsprocesser.

Janet Frances Rafner

AIAS-SHAPE Fellow Aarhus Institute of Advanced Studies