Etik og digitalisering i velfærdsstaten

Revolution, reform eller ro på? En undersøgelse af digitaliseringens effekter på velfærdsstatens moralske landskab

Vi lever i en digital tidsalder. Digitale teknologier skaber både håb og bekymringer om, hvordan brugen af dem vil forandre vitale dele af de vestlige samfund, som demokratiet, sundhedsvæsenet, arbejdslivet og det juridiske system. Et håb er, at brugen af beslutningstagende og -understøttende algoritmer vil sikre en mere retfærdig, billig og effektiv offentlig administration. Samtidig rejses bekymringer for, at brugen af algoritmer kan være ødelæggende for velfærdsstatens grundlæggende moralske idealer og værdier bl.a. ved at øge diskrimination, social ulighed og mangel på gennemsigtighed og troværdighed. På verdensplan er Danmark helt i front, når det kommer til digitalisering af den offentlige sektor. Det er derfor sandsynligt, at moralske forandringer, som følge af brugen af digitale teknologier, vil vise sig her.

Gennem interviews med relevante interessenter og filosofiske analyser af empirisk forskning i digitaliseringen af den offentlig sektor undersøger projektet, om der er indikationer på, at der er forandringer velfærdsstatens moralske landskab, og, hvis der er, hvad der karakteriserer dem.

Projektets output vil være et overblikskort, der dokumenterer hvilke, hvis nogle, moralske idealer og værdier i velfærdsstaten, der er under forandring, samt hvilke nye idealer og værdier, der vokser frem. Derudover vil der afholdes en workshop for ledere i den offentlige sektor i foråret 2024 i samarbejde med bl.a. forskere fra SHAPE (AU) og ADD-projektet (DPU, AU). Sammen med forskere fra Juridisk Institut (AU) er der planlagt en online oplægsserie for et internationalt publikum med titlen Lessons Learned: Danish Public Sector Digitalization.

Cecilie Eriksen

AIAS-SHAPE Fellow Aarhus Institute of Advanced Studies