Fra intelligente campusser til intelligente byer

Fra intelligente campusser til intelligente byer: Demokrati, digitalt medborgerskab og videregående uddannelse

Formålet med dette projekt er at undersøge forholdet mellem digital teknologi og forandringer inden for videregående uddannelse gennem en komparativ analyse af smart campus-initiativer i Europa og USA. Smart campus-initiativer involverer typisk brug af digitale værktøjer til at gøre dele eller alt af det følgende: overvåge og automatisere aspekter af studerendes læring og fremskridt; administrere faciliteter og ressourcer for at forbedre effektivitet og bæredygtighed; producere nye indtægtsstrømme; og forbedre sikkerhed og studerendes velvære på campus. Smart campus-initiativer er meget lovende med hensyn til at forbedre de studerendes læring og maksimere universiteternes miljømæssige bæredygtighed. I praksis kan disse værktøjer dog fastholde ulighed og intensivere overvågningen og udnyttelsen af data om studerende og undervisere.

Projektet er et AIAS-SHAPE Democracy and Digital Citizenship fellowship og vil specifikt se på udviklingen af smart campus-initiativer i Danmark og Skotland i sammenligning med USA samt vurdere disse initiativers indvirkning på studerendes og underviseres ret til privatliv, arbejdsvilkår og akademisk frihed. Projektets fokus vil især være forbindelserne mellem smart campus og smart city-initiativer ved hjælp af casestudier af smart campus-initiativer, der eksplicit er designet til at tjene som testområder for smart city-teknologi. Disse initiativer kan i høj grad udvide industriens magt over de videregående uddannelser, samtidig med at de rejser presserende bekymringer om privatlivets fred og uafhængighed af uberettiget institutionelt tilsyn. I hvilket omfang former de sociale, politiske og historiske kontekster i Danmark og Skotland smart campus-initiativer på måder, der ligner og/eller adskiller sig fra amerikanske smart campus-initiativer? Hvordan kan sammenligningen af disse initiativer være med til at informere visioner om etiske tilgange til smart campus-udvikling?

Projektet vil samarbejde med Centre for Science Studies og Science, Technology, and Society Studies, som deler interessen i overvågning, deltagende designpraksisser, smarte byer og implikationerne af digital teknologi for demokrati og digitalt medborgerskab. Projektet vil blive afsluttet med en hybrid workshop, hvor en gruppe studerende og undervisere fra Aarhus Universitet og Purdue University vil arbejde sammen om at forestille sig etiske tilgange til smart campus-initiativer.

Lindsay Anne Weinberg

AIAS-SHAPE Fellow Aarhus Institute of Advanced Studies