AI billedpraksisser som digitalt medborgerskab

Projektets teknologiske baggrund er fremkomsten af nye AI computermodeller, der er i stand til automatisk at generere syntetiske billeder, som til forveksling ligner virkelige fotografier (GAN-modeller, fx thispersondoesnotexist.com) eller som omsætter tekst-input til billeder med stadig større detaljeringsgrad og sans for syntaks (GPT-3 modeller, se fx openai.com/dall-e2/). Dette rejser en række presserende spørgsmål om, hvordan disse ‘kunstige’ billedpraksisser – via deres træning funderet på indsamlede big (billed-)data – er formet af specifikke eksisterende billedkulturer, og hvordan syntetiske billeder fremadrettet former vores visuelle medborgerskab. Den demokratiske udfordring er her, at alle potentielt indgår i skabelsen af disse billeder (bl.a. gennem deres data), men at præmisserne for aktiv deltagelse samtidig er uigennemsigtige. De nye AI billedteknologier føjer ikke blot nye facetter til borgernes muligheder for at producere billeder, men sætter også nye rammer for, hvilke billeder der kan skabes (i kraft af computer-modellernes bias mod særlige visuelle udtryk og motivpræferencer), og hvilke betydninger disse billeder tildeles alt efter, hvordan vi bruger dem og samtaler om dem (som kunst, overfladisk underholdning, ‘fake news’, visuelle drømme og forestillinger, snærende stereotyper el. andet).

Projektet udføres af Centre for Aesthetics of AI Images (AIIM)

Lotte Philipsen

Lektor Institut for Kommunikation og Kultur - Kunsthistorie