Metaverse-markedspladsers indvirkning på mennesker med handicaps

I samarbejde med en international partner i ved Birmingham City University i Storbritannien undersøger vi, hvad der sker med aktivt medborgerskab, inklusion og repræsentation på digitale markedspladser. En ud af fem mennesker på verdensplan lever med et handicap (WHO 2016). Alligevel er mennesker med handicap stadig en af de største marginaliserede grupper i verden, på trods af at de har en købekraft på 249 millioner pund alene i Storbritannien (Norman 2019). Tidligere undersøgelser har vist, at (manglende) tilpasning på fysiske markedspladser har en dybtgående indvirkning på handicappedes velbefindende, f.eks. gennem identitetsfølelse og selvstigmatisering (Baker, Holland og Kaufman-Scarborough 2007). Hvad sker der med aktivt medborgerskab, inklusion og repræsentation på digitale markedspladser? Gennem en tværfaglig tilgang, der kombinerer inklusion/eksklusion af handicappede, forbrugervelfærd, digitalt forbrug, detailhandel, event management og transformativ markedsføring, sigter vi mod at undersøge inklusion af handicappede på metaverse markedspladser, og hvordan det former deres velbefindende og adfærd på markedspladsen.

Anne Odile Peschel

Lektor Institut for Virksomhedsledelse