Kuratering af data - udvikling af en værktøjskasse til dataliteracy

Mens digitalisering, dataficering og digital transformation er processer, der karakteriserer moderne samfund, forstår borgerne ofte ikke, hvad data er, og hvordan dataprocesser kan påvirke deres dagligdag. Det skyldes ofte, at datapraksisser overvejende forbindes med datalogi, statistik, sprogbehandling og det højt professionaliserede område for såkaldt kunstig intelligens, og som sådan er de abstrakte fænomener. I populære forestillinger diskuteres data ofte i forbindelse med den meget hypede overvågning, som, selvom den er vigtig, ofte ikke gør meget for at gøre data mindre abstrakte og mystiske. Dette projekt søger at udvikle en værktøjskasse til data literacy baseret på Curating Data Diagram for at tilbyde førstehånds- og deltagelseserfaringer med databehandling gennem kuratering. Diagrammet blev oprindeligt udviklet af hovedforskeren Magdalena Tyżlik-Carver i 2020 til Curating Data Course (i programmet for Critical Data Studies) og er baseret på forskning i data og kuratorisk praksis. Det var en succes i undervisningen i kuratering af data for bachelorstuderende, og det blev også brugt til at udvikle en workshop Fermenting Data til NordiCHI2022-konferencen (Tyżlik-Carver et al.) På baggrund af disse erfaringer vil diagrammet danne grundlag for at udvikle et værktøjssæt til populær dataliteracy.

Magdalena Regina Tyzlik-Carver

Lektor Institut for Kommunikation og Kultur - Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab