Styrkelse af aktivt medborgerskab gennem virtual reality-oplevelser (VR): Nye muligheder for at løse problemer med social accept af innovative vedvarende energisystemer

Man håber, at klimaet og den seneste energikrise vil sætte skub i de vedvarende energikilder i Europa. Selvom borgerne ofte støtter midler til at nå den grønne omstilling på et generelt plan, er deres tolerance eller godkendelse ikke automatisk givet, når det kommer til "deres egen baghave" (Wolsink, 2007). På den ene side er der en manglende evne til at integrere borgerne i udviklings- og planlægningsprocesser tidligt og tilstrækkeligt. På den anden side frygter forskere og projektudviklere ofte, at samskabelsesprocesser, hvor borgerne deltager aktivt fra start til slut, ligger uden for deres ekspertise og tid. Vi foreslår en tværfaglig tilgang, hvor samfundsvidenskaberne bygger bro mellem de tekniske videnskaber og offentligheden ved at tilbyde virtual reality (VR)-oplevelser af socialt nødvendige systemforstyrrende innovationer. Det giver borgerne mulighed for at opleve og interagere med 360-graders visualiseringer af innovationer under udvikling (Cranmer et al., 2020).

Jessica Aschemann-Witzel

Professor Institut for Virksomhedsledelse