Sociale medier i Indonesien - tendenser og udfordringer

Sociale medier har fået en enestående rolle i Indonesiens sociale, økonomiske, religiøse og politiske liv. Landet har et af verdens højeste antal Facebook-abonnenter, mens Jakarta tidligere er blevet kaldt "Twitter-hovedstaden" og uden tvivl er den nuværende Instagram-hovedstad i verden. Sociale medieplatforme forandrer Indonesien på måder, som stadig er dårligt forstået. De omformer sociale relationer, forstyrrer og skaber nye muligheder i erhvervslivet, giver plads til nye religiøse former, praksisser og kommunikation, forandrer aktivismen og bliver i mere generel forstand laboratorier for nye repræsentationer og fortolkninger af sociale og politiske identiteter. Samtidig er der stadig flere beviser på, at sociale medier bruges til at hæmme og begrænse demokratiske processer, da interessegrupper og såkaldte "buzzere" manipulerer med den offentlige mening og påvirker valg.

Formålet med denne workshop er at samle forskere, der arbejder på forkant med denne udvikling, ved kritisk at undersøge de sociale mediers betydelige og voksende indflydelse på Indonesiens samfund, økonomi og politik. Med denne workshop vil vi gøre status over viden om, hvordan sociale medier ændrer Indonesien, og hvilken betydning de har på internationalt og globalt plan. Vi håber f.eks. at kunne diskutere følgende spørgsmål: Hvordan påvirker sociale medier Indonesiens demokrati? Hvordan bliver medborgerskab og aktivisme formet af sociale medier? Hvad er samspillet mellem brugen af sociale medier og religiøse og sociale engagementer, praksisser og identiteter? På hvilke måder bliver indonesernes levebrød omorganiseret af de sociale mediers markedspladser? Hvordan forstærker eller omformer de sociale medier skellet mellem land og by? Og hvilke metoder og tilgange er bedst egnede til at studere disse fænomener?

Nils Ole Bubandt

Professor Institut for Kultur og Samfund - Afdeling for Antropologi