Digital deltagelse for unge med handicap

For unge mennesker er digitale teknologier blevet integreret som en livsstil, hvor brug af sociale medier, spil osv. på tværs af flere enheder smelter sammen med næsten alle relationer og praksisser i hverdagen som en multimodal digitalitet. Inkluderende samfund og medborgerskab er således blevet umuligt at realisere uden den digitale dimension. Forskningen afslører dog et paradoks: (1) digitale medier lover alternative måder at engagere sig på for mennesker med handicap, og (2) digitale medier skaber nye barrierer og sårbarheder for mennesker med handicap. Unge med handicap - ligesom unge generelt - bruger forskellige digitale teknologier, men forskelle i udbredelse og brug tyder på en digital kløft mellem handicappede. Brugen af sociale medier kan omgå praktiske problemer og støtte social forbundethed hos unge med forskellige handicap, men unge med handicap oplever også en højere forekomst af digital mobning og overdreven og problematisk brug af digitale teknologier. På tværs af handicapgrupper er skæringspunkterne mellem risiko og fordele dårligt forstået. Mens 'unges digitale liv' generelt er et veldokumenteret forskningsområde, er der ikke forsket meget i det digitale liv for unge med handicap. Særligt i en dansk kontekst er forskning i medier og handicap meget sparsom. Vi har til hensigt at styrke denne forskningsdagsorden og tage de første skridt i retning af et tværfagligt fokus på medier og handicap på AU.

Louise Bøttcher

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup

Stine Liv Johansen

Lektor Institut for Kommunikation og Kultur - Børnelitteratur